lunes 15 junio, 2026
Les Bandes de Música
  • Inici
  • Notícies
    • Societats Musicals
    • Clàssiques
    • Contemporànies
    • Educació
    • Resta de Espanya
    • Presències Permanents
  • Entrevistes
  • Reportatges
  • Arts Escèniques
  • Opinió
  • Events
  • lasBandas
  • La Traca
  • La Botiga
    • PDFs al teu abast
Sin resultados
Ver todos los resultados
  • Inici
  • Notícies
    • Societats Musicals
    • Clàssiques
    • Contemporànies
    • Educació
    • Resta de Espanya
    • Presències Permanents
  • Entrevistes
  • Reportatges
  • Arts Escèniques
  • Opinió
  • Events
  • lasBandas
  • La Traca
  • La Botiga
    • PDFs al teu abast
Sin resultados
Ver todos los resultados
Sin resultados
Ver todos los resultados
# # #
lasBandas lasBandas Certàmens i Concursos

El petard: un instrument musical.

Juandedios Leal Juandedios Leal
22 de marzo de 2021
en Certàmens i Concursos, lasBandas
81 4
0
El petard: un instrument musical.
136
COMPARTIDOS
1.7k
VISTAS
Compartir en FacebookCompartir en Twitter

L’estudiant de musicologia Toni Coín (Almàssera, València) realitza una investigació sobre una temàtica curiosa i polèmica a parts iguals: per què és el petard un instrument musical?

/// Jordi Company ///

Fa anys que Toni Coín és músic. Com la majoria dels seus amics -i com la majoria dels músics- va entrar a l’Escola de Música del seu poble amb set anys. Aquelles primeres classes, junt amb la motivació dels seus pares perquè el xiquet estudiara música han convertit a Toni en un estudiant d’últim any de musicologia al Joaquín Rodrigo de València, professional de la trompeta i percussionista en el seu temps lliure. Ara Toni té 27 anys i és un apassionat de la música en totes les seues formes.

Tant és així que un dia de Falles a segon de musicologia va passar un fet que ha transformat la seua vida d’estudiant per sempre. ‘Estavem a classe, un dia de Falles total, imaginat: el cel ben ras, una miqueta de frescor al matí, olor a xurros i bunyols de camí al Conservatori, carrers engalanats i gent amb brusó faller. Era poc més de la una del migdia i jo volia anar a la Mascletà. La classe acabava a les dos i clar, no ens donava temps a anar-hi, així que li vaig plantejar a la professora fer una espècie d’excursió’. Que Toni és espavilat queda ben clar, però que Toni va proposar una eixida molt acord amb l’assignatura que cursava en aquell moment i en el seu projecte de futur, també.

No és una novetat que el petard siga catalogat com un instrument musical. A la classificació decimal dels instruments d’Erich von Hornbostel y Curt Sachs (Berlín, 1914) ja hi apareix el petard en una de les categories del llistat. Hem de fer una parada tècnico-acadèmica. Què és esta llista i en què consisteix? Bé: la llista de Hornbostel-Sachs es basa en el sistema desenvolupat a la fi del segle XIX per Victor Mahillon, el qual proposa una divisió dels instruments musicals d’acord amb el material o part de l’instrument que produeix el so. La classificació de Hornbostel i Sachs supera la de Mahillon incloent tots els objectes sonors utilitzats en el món. A més, s’estructura segons un model decimal amb quatre nivells superiors: instruments idiòfons, membranòfons, cordòfons i aeròfons. I on es troba el petard? El petard es troba dins del llistat d’instruments aeròfons -per vibració de l’aire- dins de l’apartat 413: aeròfons plosius (l’aire interior vibra per un colp). Concretament és un instrument aeròfon explosiu segons esta classificació.

Ara Toni Coín intenta saber-ne més del petard com a instrument musical i quin és -o ha sigut- el seu impacte en la societat. ‘Esta llista ens confirma que sí, que els masclets són instruments musicals. Tan senzill i tan complexe com que un petard explota i el seu so -pràcticament percussiu- és el que li dona la seua catalogació musical. Però els valencians i valencianes sabem des de ben menuts que hi ha molts tipus de petards: alguns tenen una tonalitat més greu o més aguda, altres xiulen i altres fan glissandos. Són tots els petards el mateix tipus d’instrument?’.

Això és, entre d’altres qüestions, el que ocupa a este jove estudiant. Per a ell, el petard deu considerar-se un instrument de xicoteta percussió, una secció d’esta corda que està dedicada plenament als efectes sonors de les obres simfòniques. De segur que ens venen al cap les caixes xineses, els perdigons o els xiulets que simulen cants de diferents ocells. I ahi hauria d’estar el petard, segons Coín. Són ja nombroses les obres que s’han realitzat que inclouen o simulen petards o focs d’artifici. Andrés Valero i la seua Simfonia de la Plata -per a banda, cor, percussió i castell de focs artificials- o la Novena Simfonia de Caballer composta per Joan Cervera al 2013. A més, també hi trobem instruments curiosos i experts estudiosos del tema com Miguel Molina, qui ha sigut de gran ajuda per al treball d’este jove valencià. Molina -Universitat Politècnica de València- fins i tot ha inventat instruments com el Bombetófono. Segons Toni Coín, ‘una espècie d’estufa amb mogolló de campanes que cadascuna d’estes sona d’una manera diferent’. El mateix autor, diu, ‘la cataloga como una estufa un poco loca y petarda’. Ahi queda ja ben clar el què i el com d’este instrument. A més, amb el professor Miguel Molina també va descobrir la figura del Cura Castillejo, un retor que va inventar una espècie d’orgue elèctric que podia crear melodies i que, atenció, podia fer-lo esclatar. ‘El Cura Castillejo va ser el precursor de la piromúsica i els efectes digitals de la pòlvora en els espectacles sense saber-ho’, conclou Coín.

Sabem que el petard actúa com un instrument musical en mascletaes i espectacles piromusicals, ja que té un funcionament molt semblant al dels samplers, perquè els petards tenen diferents efectes de so i de la mateixa manera que passa amb els samplers, es poden crear ritmes i melodies a través d’una botonera. Si feu una revisió pels arxius audiovisuals sobre mascletaes de la televisió valenciana podreu vore estes màquines que, sens dubte, fan música.

P: Toni, i més enllà d’este objecte d’estudi, em resulta curiós saber com es relaciona la societat valencia amb els petards.

R: Sabem que hi ha una clara acceptació del petard a nivell lúdic i a nivell d’espectacles d’estructura musical com és una mascletà però, segons les enquestes que he realitzat, hi ha una miqueta més de recel en catalogar-lo com instrument musical. Paradòxicament, esta incredulitat augmenta entre els músics, que ho toleren menys. No poden acceptar que un instrument atípic com el petard forme part d’una banda simfònica, per exemple.

Acceptat o no, sempre he somniat amb poder dir esta frase… Senyor pirotècnic/director, pot començar la mascletà/concert. Així no se m’enfada ningú.

DESTACATS:

Els valencians i valencianes sabem des de ben menuts que hi ha molts tipus de petards, però són tots els petards el mateix tipus d’instrument?.

Hi ha una clara acceptació del petard a nivell lúdic i a nivell d’espectacles d’estructura musical com és una mascletà, però hi ha una miqueta més de recel en catalogar-lo com instrument musical.

PEUS DE FOTO:

Imatge 1: L’estudiant de musicologia Toni Coín.

Imatge 2: Miguel Molina (UPV) amb el seu Bombetófono.

Juandedios Leal

Juandedios Leal

Relacionades Publicacions

El legado de saber marcharse: Rosario Pardo y José Luis Pérez Veses
Certàmens i Concursos

El legado de saber marcharse: Rosario Pardo y José Luis Pérez Veses

12 de junio de 2026
El Concurs Internacional del Violí de Cullera es converteix en el ‘mundial’ de les promeses del violí
Certàmens i Concursos

El Concurs Internacional del Violí de Cullera es converteix en el ‘mundial’ de les promeses del violí

27 de mayo de 2026
CIBM26. El Certamen de València i la seua aposta per la creació contemporània
Certàmens i Concursos

CIBM26. El Certamen de València i la seua aposta per la creació contemporània

9 de mayo de 2026
Publicació Següent
Harmonie Ensemble inicia la seua temporada de concerts 2021

Harmonie Ensemble inicia la seua temporada de concerts 2021

L’Orquestra de València homenatja a José Iturbi amb un nou và­deo

L'Orquestra de València homenatja a José Iturbi amb un nou và­deo

El cicle ‘Les Arts é Flamenco’ presenta a ‘La Macanita’

El cicle 'Les Arts é Flamenco' presenta a 'La Macanita'

Seguisca'ns

gobierno gobierno gobierno
Periòdic de la música, les músiques i la cultura popular
· Tots els mesos arribem puntualment als nostres seguidors, compradors i subscriptors.
· El primer periòdic que ens conta l’actualitat de la nostra música.
· Per a obtindre la col·lecció en paper o en PDFs. Emplena el butlletí ací
https://www.casa-mediterraneo.es https://www.casa-mediterraneo.es https://www.casa-mediterraneo.es
https://www.latraca.net/ https://www.latraca.net/ https://www.latraca.net/

Recomanades

El debate sobre el futuro de la FSMCV da el salto a las urnas: nace una candidatura alternativa liderada por Elizabeth Carrascosa

El debate sobre el futuro de la FSMCV da el salto a las urnas: nace una candidatura alternativa liderada por Elizabeth Carrascosa

2 semanas hace
El conflicto en la FSMCV entra en una nueva fase con un Recurso de Alzada de la asamblea que modificó los estatutos prohibiendo el debate

La FSMCV se enfrenta a una Asamblea Ordinaria con más sombras que luces

2 semanas hace
Editorial lasBandas #80: Ya no se trata de quién dirige la FSMCV

Editorial lasBandas #80: Ya no se trata de quién dirige la FSMCV

1 semana hace
El legado de saber marcharse: Rosario Pardo y José Luis Pérez Veses

El legado de saber marcharse: Rosario Pardo y José Luis Pérez Veses

3 días hace

Categories

  • Agenda
  • Arts Escèniques
  • Certàmens i Concursos
  • Clàssiques
  • Contemporànies
  • Educació
  • Entrevistes
  • Events
  • Ja al seu abast
  • lasBandas
  • Notícies
  • Ópera
  • Opinió
  • Presències Permanents
  • Reportatges
  • Resta de Espanya
  • Societats Musicals
  • Vist a les Xarxes

Navegar per etiqueta

Josep Lluis Galiana Juandedios Leal Pedro Rodríguez Pioneres Salvador Astruells Moreno Sandra Gómez
jg jg jg
PROGRAMACIO ESCENA PROGRAMACIO ESCENA PROGRAMACIO ESCENA
POLIRÍTMIA POLIRÍTMIA POLIRÍTMIA
https://sanimusic.net/ https://sanimusic.net/ https://sanimusic.net/
fitur Dipu valencia 2025 fitur Dipu valencia 2025 fitur Dipu valencia 2025
cultura cultura cultura
SAUL GOMEZ SAUL GOMEZ SAUL GOMEZ

Destacades

Dos obres mestres protagonitzen el festival d’òpera i sarsuela de Cullera: ‘L’elisir d’amore’ i ‘La del manojo de rosas’

El debate sobre el futuro de la FSMCV da el salto a las urnas: nace una candidatura alternativa liderada por Elizabeth Carrascosa

La FSMCV se enfrenta a una Asamblea Ordinaria con más sombras que luces

El Palau de la Música consolida la seua obertura de nou amb un Festival de Jazz de dimensió internacional i sabor valencià

Palau de la Música. Programación del 16 al 31 de mayo 2026

Opinión: Cuando la música también educa… y debería posicionarse; el silencio de la FSMCV. Por David Gómez Zambrano

Tendències

La pandemia, ¿una buena etapa para el desarrollo artì­stico?
Notícies

La pandemia, ¿una buena etapa para el desarrollo artì­stico?

Manoli Aracil
6 de abril de 2021
1

Ante las circunstancias más complicadas, el ser humano puede llegar a adaptarse a llevar mucho más allá...

Josep Lluìs Galiana aprofundeix amb el seu disc ‘Soprano Saxophone Solos’ en la lliure improvisació, textures i paisatges sonors

Josep Lluìs Galiana aprofundeix amb el seu disc ‘Soprano Saxophone Solos’ en la lliure improvisació, textures i paisatges sonors

7 de abril de 2021

Alberic organitza el 47 Festival de Bandes de Música

18 de junio de 2013

Concierto de primavera en la Unión Musical de Moncada

23 de mayo de 2013
Los acordes de ayer y de hoy en una enciclopedia

Los acordes de ayer y de hoy en una enciclopedia

23 de mayo de 2013
Les Bandes de Música

Las Bandas de Música de la Comunitat Valenciana

El primer diari en línia de la CV dedicat a tota la música en general (perquè tota la música és banda). Actualitzat diàriament.
Notícies, reportatges, cròniques i entrevistes.
Tots plegats per una informació de tot el que esdevé al voltant de totes les músiques i la cultura popular de la CV.
El més acurat està a www.lasbandasdemusica.com
Som també l'expressió de l'únic tabloide lasBandas que es dedica a mostrar mensualmente el millor la nostra música

Síguenos en las redes sociales:

Categorías

  • Agenda (3)
  • Arts Escèniques (247)
  • Certàmens i Concursos (85)
  • Clàssiques (600)
  • Contemporànies (512)
  • Educació (81)
  • Entrevistes (94)
  • Events (1)
  • Ja al seu abast (20)
  • lasBandas (38)
  • Notícies (5.366)
  • Ópera (30)
  • Opinió (39)
  • Presències Permanents (1)
  • Reportatges (6)
  • Resta de Espanya (8)
  • Societats Musicals (1.872)
  • Vist a les Xarxes (14)

Etiquetas

Josep Lluis Galiana (1) Juandedios Leal (4) Pedro Rodríguez (2) Pioneres (5) Salvador Astruells Moreno (1) Sandra Gómez (1)
  • Aviso Legal
  • Política de Privacidad
  • Contacto
  • Publicidad y Promoción

© La Traca Publicacions Valencianas, s.l.

¡Dar una buena acogida!

Inicie sesión en su cuenta a continuación

¿Contraseña olvidada?

Recupera tu contraseña

Ingrese su nombre de usuario o dirección de correo electrónico para restablecer su contraseña.

Iniciar sesión
Sin resultados
Ver todos los resultados
  • Inici
  • Notícies
    • Societats Musicals
    • Clàssiques
    • Contemporànies
    • Educació
    • Resta de Espanya
    • Presències Permanents
  • Entrevistes
  • Reportatges
  • Arts Escèniques
  • Opinió
  • Events
  • lasBandas
  • La Traca
  • La Botiga
    • PDFs al teu abast

© La Traca Publicacions Valencianas, s.l.