domingo 4 junio, 2023
Les Bandes de Música
  • Inici
  • Notícies
    • Societats Musicals
    • Clàssiques
    • Contemporànies
    • Educació
    • Resta de Espanya
    • Presències Permanents
  • Entrevistes
  • Reportatges
  • Arts Escèniques
  • Opinió
  • Events
  • lasBandas
  • La Traca
  • La Botiga
    • PDFs al teu abast
Sin resultados
Ver todos los resultados
  • Inici
  • Notícies
    • Societats Musicals
    • Clàssiques
    • Contemporànies
    • Educació
    • Resta de Espanya
    • Presències Permanents
  • Entrevistes
  • Reportatges
  • Arts Escèniques
  • Opinió
  • Events
  • lasBandas
  • La Traca
  • La Botiga
    • PDFs al teu abast
Sin resultados
Ver todos los resultados
Sin resultados
Ver todos los resultados
# # #
lasBandas Arts Escèniques

Josu de Solaun, presentació del poemari ‘Las grietas’

Redacció Redacció
7 de mayo de 2021
en Arts Escèniques, Notícies
81 1
0
D'esquerra a dreta, Josep Lluís Galiana, Josu de Solaun i Glòria Tello davant de L’Almodí
131
COMPARTIDOS
1.6k
VISTAS
Compartir en FacebookCompartir en Twitter

el llibre abasta un llarg període de vint anys i està prologat pel reconegut poeta Álvaro Valverde

El pianista Josu de Solaun va presentar el seu poemari Las Grietas, el passat dimarts per la vesprada en L’Almodí de València, al costat de Glòria Tello, regidora de Patrimoni i Recursos Culturals de l’Ajuntament de València i presidenta del Palau de la Música; i Josep Lluís Galiana, director de EdictOràlia i saxofonista; en un acte carregat d’emoció en el qual també la música va ser protagonista, de la mà de l’autor i de l’editor.

L’obra està dividida en sis blocs i abasta un llarg període de vint anys, entre 1999 i 2019, coincident amb l’àmplia i rellevant trajectòria vital i artística de l’autor als EUA, i en particular a Nova York, ciutat a la qual va arribar amb tan sols dèsset anys per a graduar-se a la Manhattan School of Music com a Doctor en Arts Musicals, mentre treballava per a pagar-se els estudis. De Solaun assegura que “em sent novaiorqués; la ciutat m’ha format com a persona i com a músic”, a pesar que va passar “penúries”. Fa dos anys, després d’exercir com a professor de piano en la S. Houston State University i que els seus nombrosos compromisos internacionals li impossibilitaren dedicar-se a la docència, va decidir tornar a Espanya i a la seua València natal.

El llibre, dedicat al seu pare mort al novembre de 2020, està publicat per EdictOràlia i prologat pel reconegut poeta Álvaro Valverde, que afirma que la poesia de l’autor “és la poesia de la lentitud, de l’abstracció, interior i meditativa, però mai aliena al món que li envolta”. Valverde, al qual li van causar “bona impressió” els seus primers versos, que va conéixer per mediació d’un amic comú veí de l’autor a Nova York; destaca les influències de “excel·lents mestres” en els seus textos, “com el sevillà Luis Cernuda (del qual pot ser que prenga el costum d’iniciar cada vers amb majúscula) o el seu paisà César Simón”, pertanyent a la generació poètica dels anys cinquanta.

L’escriptor de Plasència exposa que estem “davant una poesia intimista, dita en veu baixa. Melancòlica. De soledats. Pròpia, potser, del silenci que precedeix, primer, i succeeix, després, a la música”, i assegura que “no fa falta recordar l’íntima relació que existeix entre la música i poesia, que, si fem cas a Eliot, va ser primer això, pur ritme. Ningú com Sant Joan de la Creu per a definir-la: “música callada”. I tanca el seu pròleg aconsellant “endinse’s el lector sense por i sense pressa en aquesta successió de moments que gràcies a l’art poètica han quedat fixats en un present etern”.

De Solaun assegura que “la poesia s’assembla a la música, suggereix més que diu una cosa concreta”. I afig que “sempre té un sentit, encara que no siga fàcil de delimitar. Exactament com en la música”. L’escriptor i músic obri la seua obra amb dues cites de Cernuda i Simón que al·ludeixen a la soledat i a la densitat de la vida.

Contrastos vitals
En l’acte de presentació, Glòria Tello va recordar que coneix a de Solaun des de juny de 2016, “era ja un grandíssim artista internacional”, però des de fa quasi dos anys “Josu i jo hem fet un important recorregut junts, a través del Premi Iturbi”. Tello va indicar que “la seua ciutat d’adopció, Nova York, li va marcar definitivament, com a Lorca, com a Allen” i va destacar que “el seu recent periple vital està ple de contrastos i li ha portat moments de desolació, però també de llum: l’absència del pare, el naixement d’un fill…”

La presidenta del Palau de la Música va apuntar que “Grietas és una paraula dura: suggereix ruptura, plans mal tancats, costures que s’obrin… però també “hi ha flors que naixen en les clivelles, que creixen entre les roques, que desafien aqueix mitjà hostil per a florir. I a mi, aquest llibre que ha escrit Josu, em suggereix aqueixa bellesa i aqueixa curació per damunt de tota fractura, separació o ruptura”.

Caminar entre les clivelles
Josep Lluís Galiana, que signa les notes introductòries, va rememorar la llarga amistat de 20 anys que li uneix al pianista i poeta. L’editor estima que “el poemari de Josu de Solaun convida a passejar, a caminar entre les clivelles d’un temps de soledats i silencis, secrets i absències, despertares i comiats, somnis i enamoraments…” El llibre “és una llarga peregrinació, no sols per la geografia física”, també per “una geografia humana, cultural, social i històrica”. Aquest viatge “de soledats, oblits i absències”, troba “fidel reflex en els Anys de pelegrinatge, del músic Franz Liszt”.

De Solaun va confessar al públic que no tenia intenció d’editar els seus escrits, “mai vaig pensar, ni vaig voler publicar la meua poesia”, però dues persones, Galiana i la seua parella, “una gran poetessa”, li van convéncer “amb grans dots de persuasió” que el llibre era “si no meritori, susceptible de ser publicat; i els vaig fer cas”. Va explicar que el format de l’acte en el qual anaven a improvisar música tenia el seu fonament en la distinció que hi havia en l’antiga Grècia entre els aedos, poetes lírics que improvisaven acompanyant-se d’un instrument i el màxim exponent del qual va ser Homer, i els rapsodes que recitaven aquestes poesies escrites. Així mateix, va subratllar que “la música i la poesia pot ser que siguen dissociables però són inseparables, com les dues cares d’una moneda”.

En la segona part de la presentació del llibre es van llegir alguns poemes seguits de tres improvisacions musicals a càrrec del pianista i el saxofonista valencians en les quals van vincular i van desdibuixar la tènue línia que separa la poesia de la música. Tello va tancar l’acte en L’Almodí, Monument Nacional des de l’any 1969, dient que el que va ser originalment un magatzem de blat que proveïa a València “hui també ha sigut un contenidor de coses necessàries, però intangibles, de fragments i clivelles poètiques, destil·lades pel particular alambí de Josu de Solaun i Josep Lluís Galiana, per a constatar que de la poesia a la música només hi ha un pas: el talent”.

Premis Iturbi, Enescu, ICMA
El pianista Josu de Solaun (València, 1981), únic espanyol que ha guanyat el Premi Iturbi de València (2006) i el George Enescu de Bucarest (2014), entre altres rellevants premis com el Concurs de piano de la Unió Europea 2009, és un dels intèrprets espanyols més prominents del panorama internacional. Ha sigut reconegut, al costat de la violinista alemanya Franziska Pietsch, amb el Premi ICMA 2021 en la categoria de música de cambra que atorguen membres de les més prestigioses publicacions especialitzades europees. De Solaun ha publicat recentment el disc Digressions, amb obres de Schumann i Brahms, que va presentar en el Teatre Real.

Josep Lluís Galiana (València, 1961) és un referent internacional de la lliure improvisació, la creació electroacústica, el avant-garde jazz, i la investigació musicològica. Desenvolupa una intensa activitat, des de fa més de quatre dècades, com a saxofonista, improvisador, editor i escriptor. Galiana acaba de llançar amb el segell Liquen Rècords el disc Soprano Saxophone Sols, un treball en el qual explora les inabastables possibilitats tímbriques i una impressionant gamma de colors i textures de l’instrument.

Redacció

Redacció

Relacionades Publicacions

ESMAR destina más de 100.000 euros a becas para jóvenes músicos que cursan Enseñanzas Superiores
Educació

ESMAR destina más de 100.000 euros a becas para jóvenes músicos que cursan Enseñanzas Superiores

1 de junio de 2023
L’Orquestra de València torna a la Catedral amb Haydn i la Simfonia núm. 3 amb orgue de Saint-Saëns
Clàssiques

L’Orquestra de València torna a la Catedral amb Haydn i la Simfonia núm. 3 amb orgue de Saint-Saëns

1 de junio de 2023
La ‘Artística Big Band’  de Buñol ofrece su concierto de presentación junto a ‘En clau de jazz Band’. Entrevista con su director Tello Masmano
Contemporànies

La ‘Artística Big Band’ de Buñol ofrece su concierto de presentación junto a ‘En clau de jazz Band’. Entrevista con su director Tello Masmano

31 de mayo de 2023
Publicació Següent
NEOmúsica presenta el Travel Sax

NEOmúsica presenta el Travel Sax

Alumnes del curs promogut per la Caixa

El programa ‘CaixaBank Escolta València’ forma a directors d'orquestra

Estupor en las Sociedades Musicales. El BOE atribuye un origen mimético catalán a las sociedades musicales valencianas.

Estupor en las Sociedades Musicales. El BOE atribuye un origen mimético catalán a las sociedades musicales valencianas.

Seguisca'ns

cambra al Palau cambra al Palau cambra al Palau
Periòdic de la música, les músiques i la cultura popular
· Tots els mesos arribem puntualment als nostres seguidors, compradors i subscriptors.
· El primer periòdic que ens conta l’actualitat de la nostra música.
· Per a obtindre la col·lecció en paper o en PDFs. Emplena el butlletí ací
https://www.casa-mediterraneo.es https://www.casa-mediterraneo.es https://www.casa-mediterraneo.es
https://www.latraca.net/ https://www.latraca.net/ https://www.latraca.net/

Recomanades

El Litro de Buñol exhibe su mejor versión en el Concierto de Primavera de la mano de Saül Gómez

El Litro de Buñol exhibe su mejor versión en el Concierto de Primavera de la mano de Saül Gómez

2 semanas hace
La ‘Artística Big Band’  de Buñol ofrece su concierto de presentación junto a ‘En clau de jazz Band’. Entrevista con su director Tello Masmano

La ‘Artística Big Band’ de Buñol ofrece su concierto de presentación junto a ‘En clau de jazz Band’. Entrevista con su director Tello Masmano

3 días hace
València: La música entra en campanya de la mà de Sandra Gómez (PSOE)

València: La música entra en campanya de la mà de Sandra Gómez (PSOE)

2 semanas hace
Sandra Gómez (PSOE) muestra un caudal lleno de iniciativas para la música

Sandra Gómez (PSOE) muestra un caudal lleno de iniciativas para la música

2 semanas hace

Categories

  • Agenda
  • Arts Escèniques
  • Clàssiques
  • Contemporànies
  • Educació
  • El Músic Llogat
  • Entrevistes
  • Events
  • Fent Barret
  • Ja al seu abast
  • lasBandas
  • Notícies
  • Opinió
  • Presències Permanents
  • Reportatges
  • Resta de Espanya
  • Societats Musicals

Navegar per etiqueta

Josep Lluis Galiana Juandedios Leal Pedro Rodríguez Pioneres Salvador Astruells Moreno Sandra Gómez
059 lasBandas directorio 059 lasBandas directorio 059 lasBandas directorio
https://dv.ivc.gva.es/ https://dv.ivc.gva.es/ https://dv.ivc.gva.es/
dia de la musica dia de la musica dia de la musica
https://sanimusic.net/ https://sanimusic.net/ https://sanimusic.net/
http://www.lliriamusica.es/ http://www.lliriamusica.es/ http://www.lliriamusica.es/
https://casinomusicaldegodella.com/ https://casinomusicaldegodella.com/ https://casinomusicaldegodella.com/
https://www.valenciabonita.es/ https://www.valenciabonita.es/ https://www.valenciabonita.es/

Destacades

La ‘Artística Big Band’ de Buñol ofrece su concierto de presentación junto a ‘En clau de jazz Band’. Entrevista con su director Tello Masmano

El Teatre Arniches d’Alacant arranca ‘Des d’ací’ amb les companyies alacantines Maracaibo i Pàmpol Teatre

La Banda Municipal de València oferirà quatre concerts gratuïts als jardins del Palau

El Premi Iturbi arranca en l’edició més concorreguda de la seua història

Llíria organitza el III Concurs Nacional de Clarinet “Llíria, Ciutat Creativa”

La Unió musical de Xixona compleix el Xé Aniversari amb una festa gran

Tendències

La pandemia, ¿una buena etapa para el desarrollo artì­stico?
Notícies

La pandemia, ¿una buena etapa para el desarrollo artì­stico?

Manoli Aracil
6 de abril de 2021
1

Ante las circunstancias más complicadas, el ser humano puede llegar a adaptarse a llevar mucho más allá...

Alberic organitza el 47 Festival de Bandes de Música

18 de junio de 2013

Concierto de primavera en la Unión Musical de Moncada

23 de mayo de 2013
Los acordes de ayer y de hoy en una enciclopedia

Los acordes de ayer y de hoy en una enciclopedia

23 de mayo de 2013

Rafael Garrigós imparte un curso de dirección en Colombia

23 de mayo de 2013
Les Bandes de Música

Las Bandas de Música de la Comunitat Valenciana

El primer diari en línia de la CV dedicat a tota la música en general (perquè tota la música és banda). Actualitzat diàriament.
Notícies, reportatges, cròniques i entrevistes.
Tots plegats per una informació de tot el que esdevé al voltant de totes les músiques i la cultura popular de la CV.
El més acurat està a www.lasbandasdemusica.com
Som també l'expressió de l'únic tabloide lasBandas que es dedica a mostrar mensualmente el millor la nostra música

Síguenos en las redes sociales:

Categorías

  • Agenda (2)
  • Arts Escèniques (167)
  • Clàssiques (335)
  • Contemporànies (429)
  • Educació (43)
  • El Músic Llogat (10)
  • Entrevistes (77)
  • Events (1)
  • Fent Barret (10)
  • Ja al seu abast (19)
  • lasBandas (26)
  • Notícies (5.234)
  • Opinió (28)
  • Presències Permanents (1)
  • Reportatges (5)
  • Resta de Espanya (7)
  • Societats Musicals (1.581)

Etiquetas

Josep Lluis Galiana (1) Juandedios Leal (4) Pedro Rodríguez (2) Pioneres (5) Salvador Astruells Moreno (1) Sandra Gómez (1)
  • Aviso Legal
  • Política de Privacidad
  • Contacto
  • Publicidad y Promoción

© La Traca Publicacions Valencianas, s.l.

Sin resultados
Ver todos los resultados
  • Inici
  • Notícies
    • Societats Musicals
    • Clàssiques
    • Contemporànies
    • Educació
    • Resta de Espanya
    • Presències Permanents
  • Entrevistes
  • Reportatges
  • Arts Escèniques
  • Opinió
  • Events
  • lasBandas
  • La Traca
  • La Botiga
    • PDFs al teu abast

© La Traca Publicacions Valencianas, s.l.

¡Dar una buena acogida!

Inicie sesión en su cuenta a continuación

¿Contraseña olvidada?

Recupera tu contraseña

Ingrese su nombre de usuario o dirección de correo electrónico para restablecer su contraseña.

Iniciar sesión
X