La 35a edició de Mostra de València-Cinema del Mediterrani reconeixerà la labor de l’actriu, directora, guionista i cantant Maria de Medeiros amb el lliurament de la Palmera d’Honor 2020. El festival cinematogràfic se celebrarà del 22 d’octubre a l’1 de novembre als cinemes Babel i La Filmoteca.
El festival reconeixerà l’extensa i polifacètica trajectòria de María de Medeiros, l’actriu portuguesa amb major projecció internacional, que uneix a la seua faceta d’intèrpret les de directora i cantant. L’artista rebrà la Palmera d’Honor de Mostra de València-Cinema del Mediterrani 2020 durant la cerimònia de clausura del festival.
Segons la regidora de Recursos Culturals, Glòria Tello «des de la direcció de la Mostra teníem una cosa clara: el festival havia de fer-se als cinemes, ja que era realment important que hi haguera cinema presencial, i ho hem aconseguit. I és que les sales no han de perdre’s com a gran espai de projecció», ha defensat Gloria Tello.
Per al director de programació Eduardo Guillot, l’elecció de Maria de Medeiros com Palmera d’Honor es basa en el fet que és «una figura clau del cinema del mediterrani de les últimes dècades». A més, l’actriu i directora oferirà una masterclass en la seu de la Fundació Bancaixa, el dijous 29 d’octubre, a les 19.30 hores.
Estrena de “Aos nossos filhos”
La presència de Maria de Medeiros en el festival anirà acompanyada de l’estrena a Espanya de la seua segona pel·lícula de ficció com a directora, «Aos Nossos Filhos», en la qual aborda qüestions com l’homosexualitat i els nous models de família. Rodada al Brasil, és una subtil exploració de l’amor, la soledat, i les fissures en les relacions.
A més de descobrir el més recent treball de Maria de Medeiros després de la cambra, la Mostra de València també oferirà l’estrena a Espanya de la seua última interpretació, en el film «Ordem moral», de Mário Barroso, on interpreta a Maria Adelaide Coelho dona Cunha, hereua del periòdic més important de Lisboa en la dècada de 1920.
Set pel·lícules
El festival exhibirà un total de set pel·lícules, seleccionades en col·laboració amb la mateixa Maria de Medeiros, selecció en la qual també s’inclou «Capitans d’abril», que va suposar el seu debut com a directora de llargmetratges; juntament amb títols recents i inèdits a Espanya com «Dos Fridas», de la directora Ishtar Yasin, que relata de manera intimista els últims dies de Frida Kahlo i la seua particular relació amb la seua infermera, Judith Ferreto.
Tampoc ha tingut estrena comercial a Espanya el llargmetratge «Viatge a Portugal», de Sérgio Tréfaut, que retrata l’àrdua odissea que pateixen els immigrants en arribar als controls d’estrangeria. Una història basada en fets reals, que denuncia l’abús funcionarial en accedir als països.
El cicle es completa amb «Je ne suis pas mort», de Mehdi Ben Attia, una inquietant rondalla sobre la França contemporània, i «The Saddest Music in the World», del director canadenc Guy Maddin, ambientada durant la Gran Depressió i centrada en un concurs per a trobar la cançó més trista del món.